Learning

Learning

lunes, 26 de enero de 2015

Què és un PLE?

Després d’unes llargues setmanes sense publicar, avui desempolso el blog amb la primera entrada d’una nova assignatura del Màster, Complement d’Especialitat 2, que serà una continuació de Processos i Contextos.Comencem amb un concepte curiós que m’ha fet reflexionar sobre el meu ús de les noves tecnologies en el dia a dia.

PLE (Personal Learning Environment ) traduït com l’entorn personal d’aprenentatge, és segons Linda Castañeda i Jordi Adell, “...el conjunto de herramientas, fuentes de información, conexiones y actividades que cada persona utiliza de forma asidua para aprender” (Adell & Castañeda, 2013)
En altres paraules, són tots els recursos que cada persona fa servir per aprendre mitjançant eines per crear, accedir i compartir informació útil per a nosaltres o per als demés.Per a nosaltres, com a futurs docents, és especialment interessant crear el nostre propi PLE i fer-ne una reflexió. Com ja he comentat en altres posts, el paper de les noves tecnologies en la docència no és simplement un recurs més, és una manera d’apropar-se a la realitat del segle XXI en constant canvi, i nosaltres ens hem d’adaptar. Els nostres alumnes són nadius digitals i com a tal manegen l’idioma de les noves tecnologies amb un domini espantós. Els hi hem d’ensenyar i motivar en base a una de les competències bàsiques, aprendre a aprendre, per a que siguin més autònoms i creatius en el seu propi aprenentatge. Com ho fem? Fàcil, aplicant les TIC a les nostres metodologies, que és el que es coneix com a Escuela 2.0.

Per això, primer els professors hauran de formar-se en tots els recursos tecnològics a l’abast que siguin d'utilitat per desenvolupar la seca feina. Una bona manera de començar per saber on som i què ja sabem és la realització d’un PLE.A continuació veureu el meu propi PLE: 

Font: Imatge pròpia
http://pixabay.com/p-315170/?no_redirect
http://pixabay.com/p-148813/?no_redirect
http://farm9.static.flickr.com/8306/7840532694_31920afa92.jpg

Analitzant-ho, he detectat que les meves eines són més o menys obsoletes en el sentit que no li trec el suc a les infinites possibilitats que ofereix la xarxa. Sempre empro les mateixes per crear i accedir a la informació. Respecte al que jo comparteixo, aquest curs he conegut tres eines importants: Twitter, Google Drive i el Blog. Encara així, hi ha moltes més que m’agradaria aprendre i només he pres consciència d’aquest fet després d’haver creat el meu PLE. A més, veig que accedeixo a la informació més que crear-la o compartir-la. Hauria d'haver un equilibri perquè si tots fan com jo, no hi hauria suficient informació en xarxa per accedir.


És una manera molts interessant de veure en perspectiva el camí que recorregeixes tots els dies en la xarxa i del rastre digital que geners, i el meu, és ben insignificant. Ja tinc un nou propòsit: ampliar el meu ventall de eines per fer el meu camí més llarg i profitós. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario